lördag 30 oktober 2010

Hur det började.


Vi är två pedagoger som på var sitt håll blivit intresserade av Tragetons metod
”Att skriva sig till läsning”

Carina hade på våren 2010 möjligheten att göra ett studiebesök i en innerstadsskola där pedagogen berättade om ett kommande projekt som skulle starta i klassen till hösten. Projektet var "Att skriva sig till läsning".
Helén, hade vid ett tidigare tillfälle
hört en föreläsning kring metoden på Medioteket i Stockholm.
Då vi båda blev fångade av Tragetons argument och slutsatser och ville lära oss mer om metoden läste vi boken Med datorn som skrivverktyg av Erica Lövgren
samt ett stort antal artiklar som vi hittade på nätet.
Efter att ha tagit del av materialet kände vi att detta var rätt metod för oss och våra elever så vi beslutade oss för att starta upp
på hösten 2010. Med oss hade vi Maskot, ett litet gosedjur i form av en isbjörn. Han fick börja årskurs 1 tillsammans med klassen. Maskot är en liten figur som ofta reser och hittar på andra spännande äventyr. 
Här på bloggen kommer ni få följa vårt arbete i både text och bild.
Vi arbetar i en mångkulturell skola där vi lägger stor vikt vid språkutvecklande arbetssätt, så i vårt projekt har vi medvetet valt att ofta låta eleverna arbeta två och två för att stimulera språket och samspelet.
 

1 kommentar:

  1. Det låter otroligt intressant. Hur låter ni eleverna arbeta rent praktiskt? Om jag har förstått saken rätt så går metoden ut på att man ska lära sig läsa genom att skriva? Skriver de då texter till varandra? Illustreras texterna? Vad jobbar de med för typ av verktyg? Penna och papper eller med dator?

    SvaraRadera