lördag 13 november 2010

v. 36 - 37


Första tillfället med datorer.
Halvklass (8-10 st)
Vi presenterade datorn med fokus på tangentbordet.
Vi berättade att de skulle leka ”snabba sekreteraren” och skriva så många bokstäver som de hann på en halv minut. (versaler 72pt)
De fick ställa sig två och två vid en dator. De blundade och kände/letade efter två ”knoppar” (bokstäverna F och J). Där la de sina pekfingrar och fick på en given signal starta att skriva.
Då alla fått skriva och vi dragit ut allt, pratade vi om elevernas namn och vilka bokstäver de började på.
Uppgiften denna gång var att leta reda på ”sin bokstav” och ringa in alla de hittade.
När alla var klara fick de en och en gå fram till tavlan och skriva sitt namn, ringa in den första bokstaven i namnet och därefter berätta hur många de hittat i sitt dokument.
De elever som varit snabba hade även hunnit leta efter hela ord som de ”råkat” skriva. Orden läste de för alla och skrev även upp dem på tavlan.
Klassen gjorde en diktering, där eleverna berättade vad de hade gjort. Dikteringen delades ut som läxa.

Vi har lekt "snabba sekreterare" och skrivit så mycket vi hann på en minut.


Utelektion
Vi pratade om bokstäver och att man kan hitta bokstäver även ute i naturen.
Hela klassen gick iväg till ett naturområde invid skolan.
Alla fick i uppdrag att hitta sin bokstav (första bokstaven i sitt namn). Det kunde vara grenar i ett träd som formade sig till ett A, eller en pinne som såg ut som ett J. Man fick även lägga ihop naturmaterial så det formades till en bokstav.
Först var det
svårt att hitta någon bokstav men efter en liten stund hittade eleverna bokstäver överallt och ville inte sluta.
Vi fotograferade eleverna bredvid sin bokstav, men även fler bokstäver som vi alla hittade.
Dessa bilder la vi snabbt in i en powerpoint-presentation och visade inne i klassrummet. Eleverna fick då en och en berätta till sin bild och därefter letade vi bokstäver i de gemensamma bilder som vi också fotograferat. 


Adem har hittat "sin" bokstav.


Innan nästa arbete vid datorerna pratade vi om ord och om mellanrum mellan orden. Eleverna fick lägga pekfingrarna på F och J tangenterna och tummarna på mellanslagstangenten. Därefter skrev eleverna (två och två) ner ord de kunde och hittade runt om i klassrummet. Vi avslutade med att alla elever fick läsa upp sina ord inför klassen.

Husna läser upp sina ord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar