måndag 23 maj 2011

v 19-20

Vi har påbörjat ett nytt arbetsområde: Sagoberättande. 
Vi har gått igenom hur en saga är uppbyggd och tränat på att hålla den röda tråden genom hela berättelsen.
Klassen har gjort en ”klass-saga” som handlar om två hamstrar. En elev fick börja sagan och sedan fortsatte en annan tills alla hade fått vara med och berätta. Under tiden skrev vi ner sagan på datorn/projektorn och eleverna kunde följa med när sagan byggdes upp.
Sagan blev läxa och eleverna skulle även fundera ut vad sagan skulle heta.
Vi drog ut en omgång till av klass-sagan och alla elever gjorde sina egna teckningar till den.

Sagan om Stampe och Emma på rymmen.
Skriven av klass 1 CH och ritad av Mattias.








Vi fortsatte sagoberättandet med att dela ut ett fotografi till varje par, från Maskots senaste resa. Varje par fick fantisera kring bilden de fått. Vad ser ni på bilden? Vilka personer/djur finns med? Var är de någonstans? Vad händer? Vad har hänt? Vad kommer att hända?
De fantiserade muntligt ihop en saga tillsammans, med en början, en händelse och ett slut. När berättelsen hade tagit form fick de ut en iPad och började skriva. En berättade, den andre skrev och så turades de om.
Under detta arbetsområde vill vi stimulera det fria skrivandet, ”släppa loss fantasin” och få eleverna att fokusera på innehållet. Då vi märkte att de röda markeringarna under felstavade ord bromsade upp flödet, tog vi beslutet att koppla bort rättstavningen under detta arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar