lördag 13 november 2010

v. 40 -41



Föräldramöte

Vi har haft ett föräldramöte för att beskriva klassens projekt med att skriva sig till läsning. I samband med detta visade vi våra nya iPads som klassen ska använda i projektet.
Föräldrarna fick prova på olika funktioner samt avsluta med att skriva ett meddelande till sitt barn.
Dagen efter fick eleverna läsa meddelandena och vid ett senare tillfälle besvara dessa och träna på att lägga in bilder i dokumentet. (De elever vars föräldrar ej hade möjlighet att närvara på mötet fick en hälsning från ”Maskot”.)
Maskots resa till Santorini
(Tack vare Eva vår klasskontakt fick Maskot möjlighet att berätta om sin resa till Santorini i Grekland.)
Vi presenterade Maskots resa till Santorini i Grekland med bilder och text, via projektorn. Eleverna samtalade kring bilderna och läste texten. Därefter fick de berättelsen i läxa.
I samband med Maskots resa i Grekland plockade han fina stenar på stranden. Varje elev blundade och fick en sten i sin hand. Därefter beskrev eleverna, en och en, sin sten för kamraterna utan att titta på den.
Vid ett senare tillfälle fick de åter igen en greklandssten. Den här gången tittade de på stenen och ritade sedan av den. Avslutningsvis beskrev de sin sten inför kamraterna.
Under tiden skrev pedagogen ner det eleverna sa på ett dokument som visades via projektorn. Detta dokument skrevs ut och delades ut till eleverna som idébank då de själva skrev på datorerna om sin sten.
När detta var klart skrev eleverna själva ner vad de sagt med hjälp av stödmeningarna.
Bilden och texten sattes upp på väggarna så att alla kunde ta del av varandras arbeten.   


Ali beskriver sin sten.
Khidras sten är len och har svarta prickar.
Drömmar
Vi startade med en diskussion kring drömmar. Man kan drömma glada drömmar, mardrömmar m.m. Barnen fick berätta om olika drömmar de haft.
Vi introducerade begreppet ”spökskrivning” (en slags nonsenstext som Trageton berättar om i sin forskning) som är en bra form när eleverna har mycket att berätta och vi är ute efter innehållet. Att spökskriva är en också bra form att träna sig att använda alla fingrar på tangentbordet och genom det också utveckla finmotoriken.
Eleverna arbetade 2 och 2 vid datorerna och skrev en gemensam berättelse. Den ene skrev vad den andre berättade och sedan bytte de plats och fortsatte på den gemensamma texten.
Sedan berättade eleverna för oss vad de skrivit i sin hemliga skrift. Vi skrev ner det så att andra också skulle kunna läsa och ta del av den. Då det var klar fick de varsin utskrift av berättelsen som de sedan illustrerade.


Helin spökskriver om Maskots dröm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar