lördag 13 november 2010

v. 42 - 43


Egenskaper (Saker som gör mig speciell.)
Vi startade en diskussion om olika egenskaper. Man kan ha både positiva och negativa egenskaper. Vi beslutade oss för att fokusera på de positiva egenskaperna.
Vi pedagoger startade med att berätta varsin god egenskap hos oss alla i klassrummet. Vi skrev upp dessa på tavlan och satte in dem i meningar. Vi repeterade även vad en mening är och vad man ska komma ihåg då man skriver en. Sedan ställde de sig 2 och 2 vid sina datorer. De berättade för sin skrivkompis om sina goda egenskaper. Kamraten skrev ner den och sedan bytte de plats.
Jasmin är bra på att vara prinsessa.

Jilvan är bra på att bygga Lego.


Khidra är bra på att läsa.


Maskots resa i Italien
Maskot har rest igen. Denna gång till Italien.
För att få förförståelse studerar vi Europakartan och ser var Italien ligger i förhållande till Sverige. Vi jämför de båda ländernas utseende och pratar om väderstreck samt om de större städerna.
Vi inventerade vad eleverna kände till om Italien, t ex fotbollslag, pizza, spagetti bilmärken m.m.
Därefter visade vi bilderna. Denna gång fanns ingen text till, utan eleverna fick själva beskriva vad de såg och fantisera om vad Maskot gjorde och vad som kan ha hänt.
Eleverna blev nyfikna och började ställa frågor. Vi gav dem i uppdrag att skriva ner sina frågor till Maskot på en iPad. Vi påminde om stor bokstav, mellanrum mellan orden samt visade på frågetecknet. Eleverna fick också en repetition i hur man lägger in bilder i sitt dokument.
De arbetade i par med uppgiften.
”Maskot” skrev svar på parens frågor. Frågor och svar skrevs ut så att varje elev fick varsin utskrift.

Bilder på Maskot i Italien.

 
Berätta om dig själv.
Eleverna fick till uppgift att skriva och berätta om sig själva och sina intressen, för Maskot. Klassen gav exempel på vad som kan vara intressant att berätta om sig själv för en ny bekantskap. Dessa exempel skrev pedagogen upp på tavlan. Eleverna skrev sin egen presentation av sig själv och fick därefter välja ut bilder som passade till texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar