lördag 13 november 2010

v. 45 - 46

Att skriva en egen berättelse
Vi repeterade Maskots Italienresa genom att gemensamt titta på Italienbilderna via projektorn. Vi samtalade om vad som kan ha hänt och vad eleverna såg på bilderna.
Därefter plockade vi fram klassens mind-map från det tidigare tillfället. Vi läste gemensamt upp alla ord och meningar, dessa hade eleverna även framför sig på papper.
Uppgiften denna gång var att välja ut bilder och sedan skriva en egen berättelse kring dessa.
Reflektion:
Nu hade vi tagit oss vatten över huvudet! Eleverna har gått framåt så mycket så vi ville att de skulle få en utmaning. Vid närmare eftertanke skulle det ha varit bättre att dela upp de olika momenten i 2 lektionstillfällen, samt att inte ge eleverna så många ord och bilder att välja bland.
Fortsatt arbete med Att skriva en egen saga (halvklass)
Eleverna la upp bilderna som de valt ut, i den ordning de ska komma i elevens egen saga. Därefter berättade de vad de hittat på för en av oss. Då vi pratat igenom berättelsen och gett lite tips fick eleverna hämta sin iPad.
Denna gång hade vi bestämt att de skulle få skriva en egen saga. Här skulle innehållet vara det viktigaste. De skulle få hjälp med stavningen om de ville, men att stava rätt var inget krav.

Reflektion:
Detta fungerade otroligt smidigt och bra. Eleverna blev klara efter hand med sitt berättande. De kunde själva hämta en iPad och starta upp sin saga utan problem. 


När berättelsen var klar klistrade de upp den och de bilder som de valt på ett färgat papper. Eleverna tränade sedan på att läsa sin text inför den kommande redovisningen för sina kamrater.

Manda och Geraldine skriver om Maskots resa i Italien.
Det blev många spännande berättelser om Maskots resa.
Amir, Ali, Adem och Husna läser upp sina berättelser för klassen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar